Gaat Shell zijn dividend verlagen?

Afgelopen weken was het behoorlijk hommeles op de internationale beurzen. De koersval op de diverse Chinese beurzen liet de rest van de wereld niet onberoerd. Overal doken enkele dagen op rij de koersen omlaag. In hun kielzog dook ook de prijs van een vat olie omlaag tot zelfs onder een niveau van $ 40. Daarna is enig prijsherstel opgetreden, maar de prijs van een vat Brent ligt nog steeds rond een niveau $ 50.

dividend Royal Dutch Shell

De volatiliteit, maar zeker het te lage prijsniveau werpt vraagtekens op. Zeker, de grote oliemaatschappijen hebben het mes stevig in de kosten gezet. Investeringen met een waarde van $ 200 miljard zijn op de lange baan geschoven en duizenden banen zijn weer geschrapt. Maar toch knaagt de twijfel. Is dat allemaal voldoende om het dividend te garanderen? Toen de koersen kelderden, begon de yield te stijgen! Blijkbaar is de twijfel bij beleggers nu zo groot, dat ze van de grote oliemaatschappijen, zoals Shell, BP en Total een hoog dividendrendement eisen of anders de aandelen van de hand doen. De uitkomst is, dat ten tijde van de grote turbulentie het dividendrendement van de vijf grote Europese oliemaatschappijen tot boven 7% steeg. Dat is bijna het dubbele van de brede markt.

Read More

Wal-Mart moet veranderen om te overleven

Evenals in Nederland gaat het ook in de Verenigde Staten niet echt goed met de detailhandel, ook niet met Wal-Mart. Daar zijn al veel bespiegelingen aan gewijd, maar steevast wordt één factor over het hoofd gezien. De doorsnee Amerikaan heeft evenals de doorsnee Europeaan veel minder te besteden. Veel winkelketens hebben het daarom al jaren moeilijk.

Wal-Mart

Zelfs het almachtige Wal-Mart, dat in het verleden ongevoelig leek voor crises, ondervindt nu de effecten van een gebrek aan koopkracht. Het bedrijf presenteerde tegenvallende cijfers over het 2de kwartaal en gaf en passant ook nog een winstwaarschuwing voor heel 2015 af. Hetzelfde gebeurde overigens ook in 2014.

Read More

Is Apple uit de gratie bij de belegger?

Wat is er mis met Apple? Of moeten we zeggen, wat is er mis met de belegger? In minder dan een maand tijd tuimelde de koers van het aandeel meer dan 10% omlaag en werd de marktkapitalisatie tientallen miljarden minder. Het ideale moment om in te stappen zou je zeggen, maar vooralsnog nog is de sfeer in de markt terughoudend. Institutionele beleggers zijn van mening dat de val te diep is, maar stellen zich vooralsnog voorzichtig op.

AAPL chart OptieAcademy

Read More

Olieprijs moet tot onder $40 dalen

Dat het niet goed gaat met de oliesector is een understatement van de eerste orde. De prijs voor een vat Brent olie is tot onder $50 gedaald en die voor een vat West Texas Intermediate (WTI) ligt al onder $45. Alleen al in juli is de olieprijs met maar liefst 20% gedaald. Het is nog maar zeer de vraag of het hierbij blijft.

Olieboorplatform

Bij de presentatie van de cijfers over het 2de kwartaal waren er weinig lachende gezichten te bespeuren. Bedrijven als Exxon Mobile en Chevron brachten de slechtste cijfers in jaren naar buiten. Koninklijke Shell zegt zich voor te bereiden op een aanhoudend laag prijsniveau.

Read More

Oliesector zet de tering naar de nering, beleggers profiteren

In minder dan een jaar tijd is de olieprijs met meer dan 40% gedaald. Het heeft even geduurd voordat de oliesector reageerde op deze dramatische prijsval, maar nu worden stappen genomen die er niet om liegen. De zogeheten oilmajors zijn ervan doordrongen geraakt, dat het huidig prijsniveau wel eens van langere duur kan zijn.
Olie boorplatformen
De oilmajors lijken niet van zins om het voorbeeld van Shell te volgen en dat betekent, dat een nieuwe consolidatieslag niet te verwachten is. De nadruk is veel meer komen te liggen op het omlaag brengen van de kosten, het snoeien in budgetten, het ontslaan van mensen en het onder druk zetten van de toeleveranciers. Belangrijk is ook, dat ze hun visie op de nabije toekomst hebben bijgesteld. Miljarden verslindende projecten worden zeer kritisch onder de loep genomen.

Read More