Wal-Mart moet veranderen om te overleven

Evenals in Nederland gaat het ook in de Verenigde Staten niet echt goed met de detailhandel, ook niet met Wal-Mart. Daar zijn al veel bespiegelingen aan gewijd, maar steevast wordt één factor over het hoofd gezien. De doorsnee Amerikaan heeft evenals de doorsnee Europeaan veel minder te besteden. Veel winkelketens hebben het daarom al jaren moeilijk.

Wal-Mart

Zelfs het almachtige Wal-Mart, dat in het verleden ongevoelig leek voor crises, ondervindt nu de effecten van een gebrek aan koopkracht. Het bedrijf presenteerde tegenvallende cijfers over het 2de kwartaal en gaf en passant ook nog een winstwaarschuwing voor heel 2015 af. Hetzelfde gebeurde overigens ook in 2014.De aanhoudende reeks tegenvallende cijfers doet steeds meer beleggers de wenkbrauwen fronsen over de huidige strategie. Zo haalde Wal-Mart begin van dit jaar het nieuws, dat de keten de minimumsalarissen voor zijn personeel zou gaan verhogen, dat er meer geld zou komen voor scholing en dat er sowieso meer medewerkers aangetrokken zouden worden.

Wal Mart protesteerder

De kosten van deze operatie vallen echter hoger uit dan gepland en dat gaat de belegger $0,05 per aandeel kosten. Voor veel analisten was dat aanleiding om bij het management te vragen naar de effectiviteit van deze koerswijziging. In het verleden was Wal-Mart berucht om zijn lage lonenbeleid. Het management houdt voorlopig voet bij stuk en bezwoer dat het nog slechts een kwestie van tijd is, voordat de positieve effecten terug te zien zijn in de Winst- en Verliesrekening. CFO Charles Holly liet zich echter niet verleiden om jaartallen en rugnummers te noemen.

Tegenvallende same-store-sales Wal-Mart
Afgaande op de reacties van het management zou je kunnen concluderen, dat het nieuwe personeelsbeleid van Wal-Mart een investering in de toekomst is. Maar niets is minder waar. Het is bedoeld voor het hier en nu. De zogeheten ‘same-store-sales’, een vergelijking tussen bestaande winkels, laten al jaren een marginale verbetering zien. Veel concurrenten doen het in dat opzicht veel beter. Het alsmaar openen van nieuwe winkels is geen antwoord meer op de stagnerende ‘same-store-sales’.

Voor een deel is de stagnatie van eigen makelij. Ongemotiveerd personeel en managers hebben voor een bijzonder probleem gezorgd. Winkeldiefstallen zijn aan de orde van de dag, de administratie wordt niet goed bijgehouden en de inventaris wordt amper gecontroleerd.
De verliezen die daar op geleden worden beginnen volgens het management echt in de papieren te lopen. Beter opgeleide en beter gemotiveerde werknemers zijn volgens het management het antwoord op dit probleem.

Wal Mart chart

Klanten mijden Wal-Mart
Een ander probleem waar het management op stuit, is de groeiende onverschilligheid van de klant. Die klaagt over een gebrek aan beleving en over de gebrekkige service. Wat enkele jaren geleden onmogelijk leek, gebeurt nu toch. Steeds meer klanten mijden Wal-Mart ondanks zijn aantrekkelijk lage prijzen. Ook hier lijkt beter en gemotiveerder personeel het juiste antwoord!

Amazon chart

Amazon groter dan Wal-Mart qua marktkapitalisatie
Het motiveren van de werknemer is niet het enige probleem waar Wal-Mart voorlopig zwaar in zal moeten blijven investeren. Hetzelfde geldt voor zijn e-commerce activiteiten. Die staan vooralsnog in de schaduw van Amazon.com in de Verenigde Staten en in China moet Wal-Mart online concurreren met Alibaba. Naar eigen zeggen groeit online naar tevredenheid, maar de belegger lijkt daar allerminst van overtuigd. De marktkapitalisatie van Amazon is met $ 249 miljard groter dan de $ 220 miljard van Wal-Mart, terwijl de omzet van Amazon met $ 88 miljard over 2014 verbleekt bij die van Walmart.

Er is met andere woorden ook op de korte termijn nog veel werk te verrichten voor het huidige management. Er zal nog heel veel geld gestopt moeten worden om de bestaande problemen te lijf te gaan om zodoende de toekomst van het bedrijf veilig te stellen. Gebeurt dat niet en past Wal-Mart zich niet aan aan de nieuwe tijd, dan kan het bedrijf weleens hetzelfde lot beschoren zijn als het eertijds zo beroemde Sears. Dat bedrijf is in vergetelheid weggezakt. Voor beleggers betekent dat wel, dat teleurstellingen voorlopig eerder regel dan uitzondering zullen zijn!

 

Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl

Over Beurshalte:

Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen. Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden!

 

Laat een reactie achter