Daimler heeft geen last van Volkswagen

Wie nu rept van de Duitse automobielindustrie denkt bijna vanzelfsprekend aan Volkswagen en zijn sjoemelsoftware.
Mercedes Cor Wijtvliet
Dat heeft een smet geworpen op de parel van de Duitse maakindustrie en het toonbeeld van de Duitse exportkracht. Die zou vast te lijden krijgen van het gesjoemel bij Volkswagen en Audi.

Volkswagen en Audi last van geschonden imago
Dat de verkopen van Volkswagen en Audi last hebben van het geschonden imago lijkt buiten kijf, maar voor het overige lijkt de schade enorm mee te vallen. Een bedrijf als Daimler Benz moet in China, notabene een land in crisis, alle zeilen bijzetten om aan de vraag te voldoen.
koers Daimler

In de maand december zag het Duits bedrijf de verkopen in China met maar liefst 31% toenemen. In elke maand van het afgelopen jaar kochten Chinese rijkaards 500 peperdure Maybachs, het vlaggenschip van de Mercedes vloot aan auto’s. Mede daardoor kon Daimler zijn verkopen over 2015 met 33% verhogen.

Dat wil weer niet zeggen dat Daimler immuun is voor de troebelen in dat land. De koers van het aandeel lijkt mee te bewegen met de aard van de berichtgeving. In de succesvolle maand december zagen BMW en Daimler hun gezamenlijke marktkapitalisatie met een bedrag van € 24 miljard verminderen, omdat in die maand de angst d kop opstak dat een verzwakkende yuan wel eens voor een stagnatie in de verkoop zou kunnen zorgen.

Angst erg voorbarig
De angst bleek wel erg voorbarig. Dat was trouwens ook al in juli en augustus het geval. De crash op de Chinese beurzen in combinatie met de devaluatie van de yuan moest wel uitmonden in winstwaarschuwingen van Duitse autoproducenten. China is voor hen min of meer het Walhalla. BMW bijvoorbeeld haalt meer dan 20% van zijn omzet uit dat land. Veel sombermannen waren echter vergeten, dat de Duitsers steeds meer auto’s in China zelf produceren. Dan is het effect van een devaluatie minder.

Chinese automarkt groeit in 2016 5% tot 7%
Het gaat echter veel te ver te beweren, dat de Duitsers helemaal geen last hebben van de mindere gang van de Chinese economie. Vraag dat maar eens Audi. Dat merk zag zijn verkopen met 1,5% dalen in 2015. Het lijkt er echter op, dat Daimler dat type auto’s in d aanbieding heeft dat oogstrelend is voor de Chinese rijkaards. De cijfers bewijzen het. Ongeveer een derde van alle auto’s van het type S-Klasse staat op een Chinese oprijlaan! Naar het zich laat aanzien gaan de verkopen in 2016 onverminderd door, want de Chinese automarkt groeit in 2016 weer 5% – 7%. Dat is helemaal niet slecht voor een land in crisis met een zwakke munt!

Daimler mag dan een ijzersterk luxe imago hebben, maar dat geldt beslist niet voor het aandeel. Dat heeft voor 2016 een koerswinstverhouding van 7,8X. Dat is in dezelfde orde van grootte als de K/W van BMW. Die bedraagt 7,4X, maar met BMW gaat het wel minder voorspoedig! Anders gezegd, Daimler is een luxe die een doorsnee belegger zich wel kan veroorloven!

Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl

Over Beurshalte:
Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen.� Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden!

Laat een reactie achter