Cor Wijtvliet: Is Elon Musk van Tesla de nieuwe Steve Jobs?

Het deed denken aan nog niet zo lang vervlogen tijden bij gelegenheid van de introductie van een nieuwe IPhone. Eind maart vormden zich lange rijen mensen voor outlets van Tesla.
Elon Musk
Het waren allemaal potentiële klanten van Tesla die een aanbetaling willen doen van $ 1000 voor een auto waarop nog zeker 2 jaar moeten wachten. Als al die aanbetalingen daadwerkelijk tot verkopen leiden, dan zal de introductie van de nieuwe Tesla Model 3 van een ongekende schaal zijn met een waarde van $ 14 miljard.

Hoog spel van Elon Musk
Met dit in zijn achterhoofd heeft Elon Musk, oprichter van Tesla, besloten hoog spel te spelen. De doelstelling van Tesla om in 2020 500.000 auto’s te produceren was al heel ambitieus. In 2015 waren er dat maar 50.000. Nu is de doelstelling naar voren gehaald, naar 2018. In 2020 moeten er zelf 1 miljoen van de band rollen. De nieuwe Tesla Model 3 met en prijs van slechts $ 35.000 maar met de looks and  feels van de veel duurdere Model S moet de grote doorbraak worden voor Tesla. Het uur U moet gaan aanbreken, zogezegd.

Optimisme van Musk op drijfzand gebouwd?
Tesla

Is het optimisme van Musk niet teveel op drijfzand gebouwd? Techgiganten als Apple en Google besloten het op te nemen tegen de automobielindustrie met geheel nieuwe concepten hebben en technieken. Musk gelooft daar niets van. Natuurlijk hebben genoemde bedrijven interessante concepten, technieken en ideeën, maar vooralsnog maken ze niets. Ze zijn naarstig op zoek naar partners in de industrie die hun concepten op grote schaal kunnen en willen bouwen. Er bestaat vandaag de dag in de automobielindustrie geen wereldomvattende supplychain, zoals Apple die voor zijn producten had opgebouwd, voor de bouw van auto’s. Er is in den wereld trouwens ook onvoldoende batterijcapaciteit om echt massaal elektrische auto’s te produceren. Elon Musk heeft straks wel de beschikking over die capaciteit als het hem lukt om zijn gigafabriek in Nevada echt aan het produceren te krijgen.

Slachtoffer was van de eigen hybris
Natuurlijk moet Tesla bewijzen dat het zelf wel die grote aantallen kan produceren. Tot nu toe heeft Tesla vooral gefaald om de eigen veel lagere productiedoelstellingen te behalen. Jet zou daarbij vergoelijkend kunnen opmerken, dat het bedrijf in deze vooral het slachtoffer was van de eigen hybris. Musk zelf zegt van de fouten van het verleden geleerd te hebben. Bij het ontwerpen van Model 3 was een gemakkelijke productie een van de uitgangspunten.

 

Grote markt voor elektrische auto’s
Is er trouwens wel een grote markt voor de elektrische auto. De definitieve doorbraak is vaak aangekondigd maar nooit bewerkstelligd. In 2015 zijn er wereldwijd meer dan 500.000 verkocht, een stijging van 70%. Elon Musk wil over twee jaar dat aantal zelf aan de man brengen? Is dat realistisch? Musk is ervan overtuigd dat het kan. De goedkope Model 3 is zijn sleutel naar massaverkopen. Hij is de enige producent met een lage prijs als wapen.
Als het hem lukt, dan is een vergelijking met de IPhone van Steve Jobs op zijn plaats. Het heeft toch nog lang geduurd voordat de smartphone echt massaal aansloeg. Apple ontdekte de winnende formule. Het was het samen komen van technologische trends, zoals meer mobiele bandbreedte met innovaties zoals multitouch screens en dat allemaal aanlokkelijk verpakt. Elon Musk loopt niet weg voor een uitdaging, maar zoals Steve Jobs hem eerder deed, heeft hij de lat wel erg hoog gelegd.

Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl

Over Beurshalte:
Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen.
� Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden!

 

Disclaimer: Bovenstaand artikel is geen professioneel beleggingsadvies en het is ook geen uitnodiging om te gaan beleggen. Beleggen brengt kosten en risico’s met zich mee. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Het artikel is louter de persoonlijke mening van de auteur.

 

 

Geef een reactie