Cor Wijtvliet: Amazon maakt korte metten met Amerikaanse retailers

Evenals in Nederland gaat het slecht met de Amerikaanse retailer. Naar verwachting zullen de zogeheten same-store-sales in het 1ste kwartaal van 2017 slechts met 0,3% gegroeid zijn.

Dat is de slechtste prestatie in meer dan 4 jaren. En dan te bedenken dat tot deze sector van de giganten als Home Depot, Wal-Mart en JC Penny behoren. Feitelijk  is het allemaal nog erger dan het op het eerste gezicht al lijkt. Als we Wal-Mart uit het rijtje weghalen, dan blijft er gewoon een kleine min staan.

Matige economie
Vogens de onderzoekers van Retail Metrics is het te gemakkelijk om de slechte gang van zaken puur en alleen te wijten aan de matige economie. Het aantal banen groeit immers en de lonen gaan weer geleidelijk omhoog. De sector slaagt er vooralsnog niet in om een antwoord te vinden op de grote veranderingen in het consumentengedrag en consumentenbestedingen. De nieuwe uitdagingen liegen er trouwens niet om.

De belangrijkste uitdaging heet Amazon.com. De groei van deze gigant lijkt maar niet te stoppen, maar ook de moderne tablet en smartphone beinvloeden het consumentengedrag.

De slagschaduw van Amazon is gigantisch. Het bedrijf domineert het belangrijkste segment in deze sector en dat is e-comerce. Amazon heeft in 2016 naar schatting 53% van de groei in dat segment naar zich toe getrokken.

Aantal faillissementen retailsector stijgt spectaculair

Het gebrek aan groei in het traditionele deel van de retailsector beging steeds diepere sporen in dat landschap na te laten. Het aantal faillissementen stijgt spectaculair in elk segment van deze sector. Niet alleen aan de onderkant van de markt vallen bedrijven omver, zoals recentelijk Payless. Het gebeurt ook aan de bovenkant met als meest in het oog lopende voorbeeld de sluiting van Ralph Lauren op Fifth Avenue in New York. Maar ook meer gespeciliseerde ketens als Rue 21 voor tieners ontsnapt niet aan de ondergang, zo lijkt het. Waarschijnlijk wordt deze maand het faillissement officieel.

Tot dusverre ligt het aantal winkelsluitingen hoger dan in het rampjaar 2008. Er zijn er tot nu toe 2.880 winkelsluitingen afgekondigd tegen 1.153 in dezelfde periode in 2016. Als deze trend doorgetrokken wordt, dan gaat het in 2017 in totaal om 8.640 winkelsluitingen tegen 6.200 in 2008. Ingewijden zijn ook somber over de jaren na 2017.

Zij schatten dat ongeveer 10% van de huidige winkeloppervlakte zal moeten verdwijnen of een andere bestemming moet krijgen. Een huurverlaging kan (tijdelijk) uitkomst bieden. Het is bijna overbodig om te zeggen dat hierbij veel werkgelegenheid verloren gaat. Alleen al in maart gingen 30.000 banen verloren, evenveel als in de maand daarvoor!

De kern van het probleem is dat er teveel shopping malls zijn in de Verenigde Staten en in die malls zijn weer teveel winkels die meer van hetzelfde bieden. Er zijn ook eenvoudigweg teveel winkels. Het aantal vierkante meters per hoofd ligt in de VS zesmaal zo hoog als in Europa of Japan. Alleen de bovenkant van de malls met een zeer gediversifieerd aanbod ontkomt aan de malaise. Uit onderzoek blijkt dat Amerikanen nog steeds graag gaan winkelen, liever dan bestellen via Internet, maar dan moet er wel een speciale beleving zijn. Dat is er wel bij de A-klasse malls, maar niet bij de rest!

Sommige ketens, zoals BeBe stores (kleding voor vrouwen) proberen de neergang te voorkomen door de winkels in de straat te sluiten en zich puur op e-commerce te richten. Daar heerst echter Amazon met onverbiddelijke hand, zoals we al gezien hebben. Het tij lijkt met andere woorden moeilijk te keren. De sanering van de sector zet onvermijdelijk door. Wie wil overleven zal scherper op het doen en laten van de klant moeten letten en zal sneller moeten reageren of liever gezegd anticiperen op nieuwe trends! Voor de belegger moet de boodschap duidelijk zijn: bezint eer ge begint!

Cor Wijtvliet
Hoofdredacteur Beurshalte.nl
Over Beurshalte: Dagelijks publiceert Beurshalte nieuwsbrieven en columns van leden van de redactie en van gastauteurs over de wereld van beleggen en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast publiceert beurshalte wekelijks een nieuwsbrief met unieke inhoud over relevante beleggingsthema’s. Belangstellende lezers kunnen een gratis abonnement nemen. Als u geïnteresseerd bent, kunt u zich hier aanmelden! 

Geef een reactie