Wees SMART als belegger in 2013

Wees SMART als belegger. ‘Als je niet weet waar je naartoe wilt, dan brengt elke weg je erheen’, aldus een gevleugelde uitspraak van Yogi Berra. Het is als belegger echter wel raadzaam om te weten welke weg je wilt bewandelen om je doel te bereiken. Oftewel: wees SMART.

Geld
Geld

Visualiseer doel

Er zijn 5 essentiële elementen waarmee u het beste u doel kunt definiëren ongeacht welk doel. Uiteindelijk, wilt u uw doelen zo levendig en duidelijk in gedachten hebben, zodat u al een beeld kunt krijgen van uzelf in hoe u deze gaat vervullen (visualiseren). Vervolgens werkt u uw plan verder uit totdat u uw doel bereikt.

Wees SMART als belegger in 2013

Heeft u al een schriftelijk doel van wat u verwacht te verdienen met uw beleggingen in het komende jaar? Als u dat al heeft gedaan, of zal gaan doen, dan behoort u tot slechts 3% van de beleggers dat een opgeschreven doel heeft. Door het opschrijven van uw doel stelt u uw onderbewuste in staat om te definiëren wat u wilt bereiken in uw trading/handel.

Zodra u een (eind)bedrag heeft gedefinieerd wat u wilt verdienen in 2013 of het rendementspercentage wat u wilt behalen, die u voor het jaar in gedachten heeft, kunt u dat doel herleiden in wat u nodig heeft om elke week en elke dag gemiddeld te verdienen.

Overigens pas wel op met het uitvoeren van dit dagdoel, omdat iedere dag in de effectenhandel anders is en dat u niet als een boekhouder per uur een bedrag kunt verdienen. Het beleggen c.q. traden is een ‘number’s game’. Mits je een winstgevend systeem hebt, zul je structureel winst behalen, maar dat wil niet zeggen dat iedere trade winstgevend zal zijn.

Geen positie is ook een positie

Als (risk)manager van daghandelaren heb ik dat ervaren, effectenhandel is net als de getijden van de zee, die geeft en neemt, maar soms is de zee zonder golven en het is al winst dat u geen transactiekosten (of zelfs onnodige verliezen) maakt en even aan de zijlijn bent. Bedenk: de zijlijn is ook een positie en vaak niet de slechtste, zoals beursgoeroe wijlen Rienk H. Kamer altijd zei. Dus handel niet om te handelen of alleen voor de spanning.

Uw doelstellingen moeten niet alleen financieel zijn. Uw doelstellingen dienen ook een lijst van andere gebieden bevatten, zoals het verbeteren van uw winstpercentage, verhoging van uw winnaars of verminderen van de grootte van uw verliezen.

Traderslogboek

Een ander goed doel kan de herziening van uw processen (handelsstrategieën) zijn. Nu u ermee bezig bent, schrijf direct één doel op. Ook het bijhouden/op papier zetten van uw trades en hierdoor meer inzicht krijgen in uw trades kan een doel zijn. Het bijhouden van een traderslogboek kan zeer verhelderend werken. Dan zie je wat je fout hebt gedaan en wat goed.

Doelen richten onze aandacht en energie om onze inspanningen een duidelijke richting te geven. Zonder een duidelijke richting zullen uw inspanningen niet worden verenigd en zult u uw resultaten niet overal uw ware potentieel bereiken. Als u met een routeplan (met een TomTom) naar bijvoorbeeld Milaan gaat rijden, zult u sneller uw eindbestemming bereiken dan wanneer u maar op de gok ruim 1000 kilometer gaat rijden.

Het stellen van doelen geeft u als belegger/trader een gevoel van controle welke maatregelen te nemen om het doel te bereiken. Hierdoor kunt u als belegger harder groeien dan u ooit voor mogelijk gehouden heeft en overwint u de eerdere angsten.

De emotie angst is verreweg de grootste factor bij beleggen, naast hebzucht. Als je een positie hebt, is het mogelijk dat deze tegen je keert en dat je dus geld verliest. Als je niet op tijd ‘hakt’’, kun je vervolgens zelfs veel geld verliezen. Onthoud: elk groot verlies, begint met een klein verlies. Ook kun je angst hebben om je winsten weer krijt te raken. De kunst is om een emotionele balans te vinden: dus dat je niet te hebzuchtig bent en anderzijds ook niet te angstig.

SMART doelen

Eén van de beste afkortingen die ik heb gezien is het stellen van SMART doelen (dat hebben wij dus niet zelf verzonnen, maar wilden dit wel met u delen). Neem het doel dat u eerder heeft genoteerd, en zorg ervoor dat zij als SMART aan elk van deze vijf stappen voldoet:

S – (Specific) – Doelen moeten specifiek, precies zijn naar wat u wilt bereiken.

M – (Measurable) – U moet in staat zijn om te meten als u doel wordt bereikt, om heldere feedback te krijgen die nodig is om op koers te blijven.

A – (Available) Beschikbaar en haalbaar – Doelen kunnen weliswaar ambitieus zijn, maar moeten ook haalbaar zijn. Daarnaast zult u het geloof moeten hebben dat u het doel zult bereiken.

R – (Relevant) Relevantie – Uw doel moet persoonlijk belangrijk zijn voor u om de kans dat u wordt gedreven door het te bereiken doel te verhogen.

T – (Time) Tijd – U dient een uiterste datum hebben waarop het doel moet zijn bereikt. Dat zorgt ervoor dat u zich richt op de benodigde stappen die nodig is om uw doel te bereiken .

Bubbels
Bubbels

Bewaak uw doelen elke week en u plan als u niet de resultaten krijgt die u verwacht. En als u eenmaal het doel bereikt, vier dan uw prestatie (al dan niet met Champagne)– en stel vervolgens een ander doel!

Wij wensen alvast u uiteraard prettige feestdagen en een SMART en succesvol 2013 toe

Laat een reactie achter