Valkuil opties: eenvoudige strategieën onnodig ingewikkeld maken. Er zijn veel verschillende optiestrategieën mogelijk om toe te passen. Sommige zijn relatief eenvoudig en andere zijn juist weer zeer complex.

Echter, veel beleggers kiezen een strategie die veel ingewikkelder dan nodig is om te profiteren van de gegeven opportunity. Pas ook op voor brokers/nieuwsbriefaanbieders die onnodig ingewikkelde optiestrategieën aanreiken. Je verliest heel snel het risicoplaatje uit het oog en daarnaast maak je ook nog eens (onnodig) veel transactiekosten.
Flexibiliteit van opties
Vergeet niet dat de flexibiliteit van de opties ervoor zorgt dat er meestal meer dan één manier is om iets uit te voeren.
Dit betekent dat er meer dan één strategie is voor iedere gelegenheid. (Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden). Je zou denken dat de investeerder zou kiezen voor de makkelijkste strategie die past.
Vaak is dit niet het geval. Maar al te vaak zijn beleggers gevangen door een ‘hype’ van de markt. Wij hebben allemaal gehoord over ‘hot’ aandelen, maar er zijn ook ‘hot’ strategieën.
Banken ontwikkelen producten voor provisie
Banken, die nieuwe (in de mode) afgeleide producten ontwikkelen voor hun klanten om meer geld te verdienen aan hen, verergeren dit probleem. Deze producten zijn meestal ingewikkeldere vormen van bestaande strategieën die hetzelfde doel willen bereiken – alleen met extra risico’s en kosten, zoals turbo’s sprinters, Recovery Notes en nog mooiere namen.
Een goed voorbeeld zijn Discounters, wat in feite hetzelfde effect heeft van geschreven puts zijn. Andere zijn weer bijvoorbeeld garantieproducten: onderliggende waarde long met een long put.